טיפול ממוקד גוף
פסיכותרפיה ממוקדת גוף הינה תחום טיפול חדש ורב עוצמה, המתפתח בעולם הטיפול בקצב מואץ. שיטה זו מדגישה את האחדות והתלות ההדדית שבין תהליכים פסיכולוגיים לתהליכים סומטיים (גופניים). שיתוף הגוף מאפשר טיפול עמוק ומשמעותי יותר מטיפולים פסיכולוגים קונבנציונאליים אחרים. אדם המטופל בפסיכותרפיה ממוקדת גוף, מוזמן להתחבר להיבטים הגופניים של רגשותיו ומחשבותיו במקום להישאר כלוא בעולם בו קיים רק ראש המלא במחשבות. שימוש בשיטה זו מאפשר למטופל להתחבר אל מקורות הכוח, החיוניות והרוגע, הטמונים בגופנו.

"חייו של הגוף הם חייהם של התחושות ושל הרגשות. הגוף חש ברעב אמיתי, בצמא אמיתי, שמחה אמיתית בשמש או בשלג, עונג אמיתי בריח הוורדים או במראה אילן פורח, כעס אמיתי, צער אמיתי עדינות אמיתית, חום אמיתי, תשוקה אמיתית, שנאה אמיתית, יגון אמיתי. כל הרגשות שייכים לגוף ולתודעה לא נותר אלא להכיר בהם."D. H. Lawrence, Sex, Literature & Censorship

אם נשאל אדם כיצד הוא יודע שהוא נמצא בחרדה, נגלה שתשובתו מתמקדת בגוף: "ידיי מזיעות, הלב שלי דופק, קשה לי לנשום, יש לי סחרחורת, הבטן שלי מתהפכת"... ועוד. אדם מדוכא יתאר מצב של כבדות גופנית, רמת אנרגיה נמוכה, חוסר תאבון או תאבון מוגבר.

חרדה, דיכאון, התקפי פאניקה, טראומה ובוודאי שהפרעות פסיכוסומאטיות – כל אלה הן תופעות הנמצאות על התפר שבין הנפשי לגופני. למעשה, מרבית המצבים הנפשיים נותנים את אותותיהם על גופנו ותגובת הגוף הינה חלק בלתי נפרד מהחוויה הכוללת. לעיתים קרובות, חדל גופנו להוות "בית" נוח עבורנו. הגוף הופך למשכן שהנפש אינה רוצה להימצא בו, בשל התחושות הפיסיות הלא נעימות המתלוות למצבנו הנפשי.

פסיכותרפיה ממוקדת גוף משיבה לאדם את הכוח לשלוט במתרחש בגופו ולא להיות קורבן לו. על ידי התחברות למשאבים פנימיים, יוכל האדם לעבור מתגובה כרונית של התכווצות לתגובה מחזקת של התרחבות וחיוניות. כשהאדם וגופו חווים מחדש נינוחות ועוצמה, הגוף זוכר את החוויה ולומד לשחזר אותה עוד.

שתי צורות של פסיכותרפיה ממוקדת גוף, אשר מצאתי כיעילות באופן מיוחד, הן שיטות חדשות שפותחו בארה"ב במהלך 20 השנים האחרונות. האחת היא somatic experiencing שפותחה במיוחד לטיפול במצבי טראומה וחרדה. השנייה, היא EMDR, המתבססת על תנועות עיניים אשר מסייעות בעיבוד מחדש של חוויות טראומטיות שטרם הצלחנו "לעכל".

(SE (Somatic Experiencing

שיטת SE פותחה בידי פיטר לוין, פסיכולוג ובעל תואר דוקטור ברפואה ובמדעים, אשר חקר את מנגנוני הטראומה וההתאוששות בעולם החי. הוא גילה שבעולם החי נפוצה הדינאמיקה של "טורף – נטרף" אולם נדיר למצוא חיה המגיבה בהימנעות או בכל תגובה אחרת המורה כי היא סובלת מתגובה פוסט-טראומטית. לוין גילה שהיכולת להתאושש מאירועים הנדמים כטראומטיים נעוצה במנגנון הטבעי של מערכת העצבים לפרוק את האנרגיה הטראומטית (בצורת רעד חזק, לדוגמא).

לוין חקר באופן מקיף כיצד ניתן ליישם הבנות אלה אצל מטופליו האנושיים, וסיכם את מה שלמד בספר פורץ הדרך "להעיר את הנמר" אשר יצא לאור ב-1997 ותורגם לעברית ב- 1999. מטפלים רבים, אשר הבינו את הפוטנציאל העצום לריפוי הטמון בשיטה החלו לומדים ומשתלמים בתחום. בארץ אף מתקיימות באופן קבוע סדנאות למטפלים, המועברות על ידי מטפלים מקצועיים מארה"ב.

טיפול SE במערכת עצבים "פוסט-טראומטית"

Somatic experiencing או SE הינה שיטה לטיפול בחוויות טראומטיות. אחת התגליות המדהימות של ה-SE הינה שלעיתים די במודעות ובתשומת לב, ללא התערבות, לשחרור ספונטאני של כאב, או אנרגיה תקועה. הדבר מתרחש היות שלכל אדם יש יכולת ריפוי עצמית טבעית ששיטת SE מסייעת בהפעלתה.

האנרגיה הטראומטית משתחררת, והאירוע הטראומטי מוטמע אל זרם חיינו כזיכרון רגיל, רק בתנאי שמערכת העצבים חווה סביבה בטוחה לחלוטין. מסיבה זו לעולם לא תתקיים חזרה סוערת ומציפה של הטראומה, אלא עיבוד איטי ורגיש במנות קטנות, שמערכת העצבים מסוגלת להכיל.

העבודה בשיטת SE מלווה בחיבור עמוק למשאבים אישיים ולתחושת מסוגלות אישית ותמיכה בין-אישית. באמצעות שיטת SE ניתן להתחבר אל כוחות הריפוי הטבעיים שמצויים בכל אחד מאיתנו. המורה המובילה ללימודי SE בארץ כיום הינה ג'ינה רוס - http://www.ginaross.com

לאתר הרשמי של המרכז לטיפול ב-SE בארה"ב - http://www.traumahealing.com/index.htm

למידע נוסף בעברית - http://www.macom.org.il/se.aspk

רקע על טיפול EMDR

EMDR Eye Movement Desensitization and Reprocessing -

EMDR היא שיטת טיפול אינטגרטיבית שהוכיחה את יעילותה בטיפול במגוון של קשיים נפשיים הקשורים בין היתר לטראומה ולחרדה. מחקרים רבים מראים ששיטת EMDR מסוגלת להביא לעיבוד מהיר של זכרונות טראומטיים, המביאים לשינויים קוגניטיביים ורגשיים יציבים, ולהקלה ניכרת בסימפטומים התנהגותיים- גופניים. השיטה פותחה בסוף שנות ה - 80 על ידי הפסיכולוגית האמריקנית ד"ר פרנסין שפירו ומאז עברו את ההכשרה עשרות אלפי מטפלים בכל העולם.

למידע נוסף בנושא:

לאתר EMDR הישראלי

ארגון EMDR האמריקאי